Carmenta hade ingenjörskunskapen, mjukvaran och produkten.
Business Sweden hade strategin och kontakterna.
Tillsammans har de på kort tid gett CarmentaAutomotive en stark position utomlands.
Renommén och erkännandet hade de redan här hemma. Carmentas första uppdrag efter starten 1985 var trots allt att utveckla verktyg för datasystemet ombord på stridsflygplanet Viggen, och snart var de en betrodd leverantör av avancerad geospatial teknologi (geografisk 3D-positionering). När de sedan bestämde sig för att bredda verksamheten och även utveckla mjukvara för självkörande lastbilar och bilar saknade de dock ingångar och viktig kunskap om lokala arbetslagar i både Europa och USA.
Business Sweden genomförde därför marknadsanalyser och stod för rådgivning och etableringsstrategier för Italien, Tyskland och Frankrike, följt av USA. Vi satte sedan samman team av branschexperter för varje marknad som anpassade stödet efter CarmentaAutomotives unika behov. Dessa kontaktade potentiella kunder och bistod med administrativa uppgifter samt deltagande på branschmässor för att öka synligheten, samt hjälpte företaget att förstå hur både lokala fordonstillverkare och underleverantörer arbetar och samverkar.
Hur ser just din utmaning ut?
Business Sweden har rådgivare över hela världen

CarmentaAutomotive utvecklar mjukvara för självkörande lastbilar och bilar.
Engagerade kunder och sparade resurser
– Business Sweden gav oss både viktiga kontakter och kunskap om lokala ekosystem. Genom att engagera kunder å våra vägnar sparade de oss enormt mycket tid och resurser, eftersom vi inte behövde en fysisk närvaro för att positionera våra produkter och bygga upp försäljningen, säger Johan Holmqvist, Vice President of Business Development på Carmentas dotterbolag CarmentaAutomotive, och fortsätter:
– Vi hade tidigare samarbetat med Business Sweden i andra industriprojekt. Vi visste att vi hade en fantastisk produkt men behövde hjälp att få in en fot på marknaden. Business Swedens team introducerade våra mobilitetsplattformar för internationella kunder, skapade intresse och bokade de där avgörande första mötena.
Kostnadsfri support som tar dig ut i världen
Här kan du få skräddarsydd experthjälp för just ditt företag

CarmentaAutomotive hade tidigare samarbetat med Business Sweden i andra industriprojekt.
Viktigt att komma in på marknaden i USA
För att få in en stadig fot på den enorma marknaden i USA, där det som bekant finns ett väldigt starkt fokus på autonom transport för kommersiella godstransporter, behövdes dessutom en skräddarsydd plan för att lyckas just där. En strategisk plan som Business Swedens kunniga team i USA hjälpte till att mejsla fram. Så förutom att kontinuerligt tillhandahålla marknadsanalyser hjälpte vi även CarmentaAutomotive att förstå lokala regler, boka kundmöten och skapa synlighet på olika mässor även där.
– Precis som i Europa ser vi en explosion av uppkopplade, mjukvarudrivna fordon i USA. Men man behöver verkligen en lokal närvaro för att kunna ta vara på möjligheterna där. Genom att delta i den svenska paviljongen på Detroit Auto Show fick vi fantastisk exponering och väckte stor uppmärksamhet som en del av en bredare presentation av svenska mobilitetsteknikföretag, säger Holmqvist.
Business Sweden hjälper dig expandera utomlands – steg för steg
Här finns skräddarsydd hjälp för just ditt företag

CarmentaAutomotive har blivit ett valbart alternativ för många stora fordonstillverkare.
Har fortsatt sin expansion i Europa
Samarbetet har alltså täckt en hel rad behov, inklusive planeringen av etableringen i USA samt stöd i beslutsfattandet kring varumärkesanpassningen för den amerikanska marknaden. Samtidigt har företaget fortsatt sin expansion i Europa, där Spanien och Storbritannien står näst på tur. Business Sweden har med andra ord hjälpt CarmentaAutomotive att bli ett valbart alternativ för många stora fordonstillverkare och att stärka företagets varumärke på flera olika marknader.
– Vi hade helt enkelt inte klarat detta på egen hand. Utan Business Sweden hade vi aldrig kunnat ta oss in på alla dessa marknader i samma snabba takt, avslutar Johan Holmqvist.
Marknadsanalys, strategi, partners, logistik och regelverk
Business Sweden hjälper ditt företag ut i världen – kostnadsfritt
OM CARMENTAAUTOMOTIVE
Carmenta Automotive AB är ett specialiserat mjukvaruföretag som fokuserar på att tillföra situationsmedvetenhet – bortom sensorernas räckvidd – till autonoma och uppkopplade fordon, så att de kan identifiera trafikavvikelser som kan påverka säker och effektiv körning. En av de stora utmaningarna vid utrullningen av uppkopplade och autonoma fordon är situationsmedvetenhet, och CarmentaAutomotives två produkter, TrafficWatch™ och ControlTower™ kombinerar också sensorinformation från fordonsflottor med realtidsdata om väg- och trafikförhållanden. CarmentaAutomotive har sitt huvudkontor i Göteborg.