Detta är information från CISK

Så kan Business Sweden hjälpa ditt företag att lyckas utomlands – kostnadsfritt

Fler kunder, en vässad affär och en säkrare tillvaro genom att befinna sig på fler marknader.
En framgångsrik internationell expansion innebär många fördelar – och Business Swedens uppgift är också att hjälpa svenska företag etablera sig utomlands.

Från 675,3 miljarder kronor år 1998 till hela 2 095,9 miljarder kronor 2023. På bara 25 år har värdet av Sveriges totala export ökat med mer än 200 procent – och kurvan fortsätter peka uppåt. Det finns med andra ord ett stadigt växande internationellt intresse av att importera svenska varor. Export står i dag för 55 procent av Sveriges BNP, och faktum är att små och medelstora företag står för hela 40 procent av denna export.

Så det kan bevisligen bli väldigt lyckat om man exporterar en svensk vara till en viss marknad. Om man på ett bra sätt tar vara på det starka varumärke som Sverige är på många ställen utomlands. Vi är kända för mycket, som bland annat vår design, vår hållbarhet och vår kvalitet. Faktum är att svenska företag ligger i absolut framkant inom just hållbarhet och klimatsmarta lösningar.

Sverige är ett starkt varumärke på många ställen utomlands.

Kostnadsfri support som tar dig ut i världen
Här kan du få skräddarsydd experthjälp för just ditt företag

Varje utmaning är unik

75 procent av Sveriges export sker i dag till övriga Europa, och företagen lägger numer större vikt vid leverantörsavståndet när de gör affärer. Kortast transporter vinner ofta, men inte alltid. Business Sweden hjälpte till exempel Swedish Bee Company, ett biodlingsföretag som producerar honung, att identifiera Japan, Sydkorea och Singapore som bra exportmarknader. Detta för att de marknaderna inte är så priskänsliga och för att svenska produkter där ses som säkra och högkvalitativa. Varje utmaning är helt enkelt unik.

Så vilken marknad skulle vara rätt för din produkt? Och vilken strategi vore bäst för att etablera sig just där? Inledningsvis kan det finnas många frågor och få svar, och det kan givetvis kännas som en svår uppgift att expandera till en helt ny och okänd region. Man kanske saknar kontakter, har sämre koll på regelverken och dessutom mindre kunskap om kundernas beteenden.

Men just här kan Business Sweden vara en väldigt värdefull hjälp. En hjälp som dessutom är kostnadsfri för små och medelstora bolag med under 249 anställda och mindre än 500 miljoner kronor i årlig omsättning.

Business Sweden ägs av staten och näringslivet tillsammans. Med över 45 års erfarenhet av att hjälpa svenska företag att lyckas utomlands, och med 500 rutinerade medarbetare som jobbar i mångkulturella team med djupa kunskaper om lokala affärsstrukturer världen runt, besitter vi nödvändig kunskap både lokalt och globalt som de flesta saknar.

Hur ser just din utmaning ut?
Business Sweden har rådgivare över hela världen

Business Sweden hjälper svenska företag att förvandla möjligheter till verklighet.

En överlägsen förmåga att hjälpa kunder

Vi har därför också över 40 lokala kontor spridda över hela världen och samarbetar där med svenska ambassader, konsulat, handelskammare samt andra lokala nätverk som är till gagn för svenska företags internationalisering.

– Kombinationen av expertis, närvaro och exklusiv access till olika nätverk och beslutsfattare inom både offentlig och privat verksamhet i dessa regioner ger oss en överlägsen förmåga att hjälpa våra kunder. Det gör att vi kan navigera i regionala affärsstrukturer och på den vägen hjälpa svenska företag att expandera deras affärsverksamhet, säger Per Jansson, Senior Project Manager på Business Sweden.

Hur kan den hjälpen se ut lite mer konkret?
– Den är förstås skräddarsydd för varje utmaning, men vi kan göra en marknadsanalys, rita upp en strategi och hjälpa till att kartlägga var de viktigaste kunderna finns, hur internationella kunder tänker, hur du bör anpassa ditt erbjudande, vilka distributionspartners du behöver. Bland annat. Så ta hjälp av våra experter! Vi finns här och kan svara på både små och stora frågor och vill verkligen hjälpa svenska bolag in på nya marknader.

Business Sweden hjälper ditt företag ut i världen.

Business Sweden hjälper dig expandera utomlands – steg för steg
Här finns skräddarsydd hjälp för just ditt företag 

Var kan möjligheterna vara som störst för ditt företag?

Det råder hur som helst ingen tvekan om att det finns många fördelar med att lyckas på en internationell marknad. Du får möjligheten att sälja till fler kunder och kommer samtidigt bli motiverad att vässa hela din affär när du måste tävla mer med andra. Du sprider också riskerna genom att inte vara utelämnad till den efterfrågan som råder i en enda region.

Så var kan möjligheterna vara som störst för dig och ditt företags verksamhet? För att ta reda på just det har Business Sweden ett komplett utbud av tjänster som täcker hela processen. Från att identifiera de mest relevanta marknaderna och utveckla en strategi till att hitta nya kunder och partners.

– Ja, ta chansen och våga dig ut på en ny exportmarknad! Vi hjälper svenska företag att förvandla möjligheter till verklighet, och lyckas du på en större marknad har du en stor chans att gå från ett mindre företag till ett större företag ganska snabbt. Så hör av dig till oss, och sedan hjälper vi dig ut i världen, stöttar dig hela vägen och säkerställer att du når nya tillväxtmarknader som är perfekta för just din verksamhet, avslutar Per Jansson.

Marknadsanalys, strategi, partners, logistik och regelverk
Business Sweden hjälper ditt företag ut i världen – kostnadsfritt 

Steg för steg – så här kan Business Sweden hjälpa ditt företag expandera internationellt

◽ Utvärdera vilken/vilka marknad/er som passar din produkt eller tjänst
◽ Ta fram marknadsanalyser med lokala nyckelinsikter
◽ Överbrygga språkrelaterade problem och ge råd om kulturella skillnader
◽ Hitta nya partners och distributörer
◽ Förstå relevant lokal lagstiftning
◽ Bygga en skräddarsydd strategi för marknadsinträde